« Renault Zoe laad niet op.»

Gepubliceerd op 08-11-2023

Renault Zoë die niet wilt opladen.

Omdat wij van Autodiagnose Eric ook gespecialiseerd zijn in elektrische personenauto's kregen wij de vraag of wij een uitdaging wilde aangaan met een Renault Zoë uit 2014 die niet wilde opladen, zowel via de 22ov stekker als ook niet via een 3 fase krachtstroom aansluiting.
Uiteraard gingen wij deze uitdaging aan.

Start van de Diagnose.
Zoals altijd met mijn vaste stappenplan begin ik met een gehele voertuig scan. 
Hier komen diverse fouten naar voren, onder andere :

  • DTC 0668 BCB Signaal aannemelijkheid storing 
  • DTC 0669 Tractie accu laadstatus
  • DTC 0690 Tractie accu laadstatus
  • DTC 0601  Prestatie elektromotor
  • DTC 0510 12 Volt batterij
  • DTC 0512  12 volt batterij regeleenheid activering circuit
  • DTC 0431  Laad accu inter-lock 
  • en nog een paar

Aan de hand van deze foutcodes heb ik mijn stappenplan verder uitgewerkt om het probleem te lokaliseren en op te lossen.
Ik zie na het bekijken van de foutcodes dat er 2 problemen zijn en ik los er 1 op door een nieuwe 12volt accu te plaatsen dit omdat daar 2 foutcode' naar wijzen en dit komt vermoedelijk doordat de 12 volt accu te diep ontladen is (door het lange stilstaan vermoeden wij) na het opladen van deze accu bleef de conditie slecht en besluit ik dan ook om deze te gaan vervangen.
Hierdoor verdwijnen er meerdere foutcodes maar uiteraard laad de auto zich nog steeds niet op, helaas.
Ook zie ik dat er foutcodes zijn met betrekking op de BCB module, hiervan is er een TSB(Technisch Service Bulletin) beschikbaar van en deze schrijft voor dat er een software update de oplossing kan zijn. Ook dit controleer ik middels Pass Thru (ook dit faciliteren wij via onze eigen werkplaats) en hieruit komt naar voren dat dit voertuig up to-date is en dit helaas ook niet de oplossing is.

Voertuig spanningsloos maken en diagnose stellen aan BCB Module.

IMG_1367.jpegDan ga ik de BCB module onderhanden nemen en maak ik hiervoor eerst het voertuig spanningsloos al voorts ik verder kan gaan met diagnose stellen aan dit voertuig op een veilige manier.
Nadat ik dit heb gedaan volgens de NEN 9140 norm ,heb ik alle benodigde informatie verkregen wat ik moet meten en wat er verwacht word te meten aan de BCB module.
Nadat ik diverse metingen verricht heb met een Isolatie tester en multimeter kom ik helaas tot de conclusie dat er een onderdeel van de BCB module defect is.
Er is geen volle kortsluiting aanwezig maar wel waardes die over de maximale voorgeschreven waardes gaan.

Nadat ik opgezocht heb wat de diverse mogelijkheden zijn om dit probleem te verhelpen kom ik er ook gelijk achter dat er flinke levering problemen zijn voor dit onderdeel en de kosten ook nog eens hoog zijn en ga ik na overleg over om gebruikt ook te zoeken.

Eind fase.

Na geduldig wachten en veel zoeken dat er een hit komt heb ik eindelijk raak en wel in het buitenland, een gebruikt exemplaar.
Na telefonisch overleg met de garagehouder van wie het voertuig is gaan wij over tot de koop.
Zodra het onderdeel binnen was gekomen, is met succes het onderdeel vervangen in de BCB module waarna de Renault Zoë weer zich laad opladen.

Zie hieronder een kleine impressie filmpje.


Ervaart u ook problemen met uw elektrische voertuig met opladen of heeft u andere klachten u bent bij Autodiagnose Eric aan het juiste adres.


Neem vrijblijvend contact met ons op.

Contact ons.

IMG-1870-1699515132.jpeg
IMG-1365-1699450991.jpeg
IMG-1564-1699460909.jpeg