« Audi’s met problemen»

Gepubliceerd op 04-07-2020

Afgelopen tijd leuke storingen mogen oplossen
Ik haal er 2 eruit van de VAG groep in dit geval Audi S3 2.0Tsfi 2014 en een Audi A7 3.0Tfsi 2011

Waarom deze twee ? Omdat in beide gevallen het voertuig niet wilt aanslaan, dus niet meer rijdbaar zijn.

De A7 is worden uitgelezen met Odis, waar een flink pakket aan fouten uit komt (foto 1&2).
Deze fouten waren allemaal wisbaar. De auto kon weer aanslaan en rijden. Echter na paar tellen kwamen er allemaal foutmeldingen zoals ABS,Motormanagement,versnellingsbak ,
elektrische handrem enz enz, na enkele minuten stopt de motor ermee. Alle fouten zijn weer terug als het voertuig weer uitgelezen word.
Nadat ik de foutcode’s bekeken heb, ben ik op onderzoek uitgegaan en kwam ik tot de ontdekking dat de stekker van de automaat onder de koelvloeistof (foto3&4)zat. Dit was dus de oorzaak waardoor het voertuig ermee stopte (kortsluiting)
Maar dit is wel de oorzaak maar echter is het gevolg schade naar mijn mening, koelvloeistof komt ergens anders vandaan. Ik dacht ook dat dit geen op zichzelf staand probleem is van deze auto en vermoede dat er hier een TSB beschikbaar zal zijn. Er word ingelogd op de merkspecifiekesite van Audi. En daar word inderdaad één TSB gevonden met deze klacht.
Blijkt dat er koelvloeistof vanuit de stekker van de automaatoliekoelerklep lekt. Dit is ook bij deze auto het geval(foto5).
Na overleg met de klant hebben wij de auto hersteld zoals er in het TSB beschreven stond en rijdt de auto nu weer probleemloos rond.

Volgende auto is een Audi S3.
Die is stilgevallen op de autobaan en vandaar uit naar de dealer gebracht. Nadat deze een korte tijd bij de dealer heeft gestaan kreeg ik de auto aangeboden. Alle waarschuwingslampen lichten op zoals motormanagementABS,ESP elektrische handrem enz enz.
Dus ook hier ga ik het voertuig eerst uitlezen. En weer een waslijst aan foutencode’s
De meeste fouten zaten erin door allemaal losgemaakte onderdelen (omdat eraan gewerkt is geworden bij de dealer).

Nadat alles hersteld is kunnen we opnieuw beginnen. Er blijven nog genoeg fouten over met betrekking op ontbrekende informatie op canbuslijn. Één foutcode springt eruit die belangrijk is. Dat is de P0642 deze fout geeft aan dat er een kortsluiting heerst en deze legt de motorecu plat.
Na veel zoeken en uitproberen vinden ik het probleem en dat is de gasklep (foto6) deze veroorzaakt kortsluiting waardoor het hele systeem plat ligt nadat ik een nieuwe gemonteerd heb slaat en voertuig weer gewoon aan echter gaan er weer foutmeldingen branden van ABS ,handrem, ESP enz enz.
Maar de auto blijft lopen en dat is al een grote vooruitgang
Na uitlezen komen er diverse foutcode’s terug maar ook die van de krukassensor en deze gaan we bekijken en blijkt dat de stekker de pin in de sensor verbogen heeft en daardoor verkeerd signaal afgeeft nadat dit hersteld is geworden rijd de auto weer storingsvrij rond

In beide verhalen lezen we, dat de gevolgen hetzelfde zijn maar met echter verschillende oorzaken. Zo zie je maar weer, dat de juiste informatie, kennis en diagnose aparatuur onmisbaar zijn.

Contact ons.

710-7BD7C8D9-F0F1-4D34-B1FA-9CC31BF029A1-1593857403.jpeg
677-85423629-43F7-4E16-B240-5B0982F0D020-1593857412.jpeg
EDEAAA1A-9555-40FE-82DF-C30198504525-1593857400.jpeg
1A3C865F-0407-4E89-8B66-6DFE44DE3458-1593857406.jpeg
370DE62E-5B88-426F-9FB5-39B9A5CF6C5F-1593857395.jpeg
FF26C1B7-9149-492C-AD2C-F8A7418D2193-1593857398.jpeg